Leeuwarden

Terugblik lezing Tjitske ten Broek

Deze avond was een zeer bijzondere. Tjitske is  lid van onze vereniging Leeuwarden en had spontaan aangeboden om een lezing te verzorgen met als titel: "een reis door de bijzondere wereld van het tuinieren".
Een lezing voorbereiden is heel veel werk. Maar daar ziet Tjitske niet tegenop. Wat doet zij niet allemaal voor onze vereniging: zij verzorgt de website, maakt de nieuwsbrieven, stelt haar tuin open voor de "open tuinen dagen" en ook voor de stekjesmarkt met bollenverkoop. En verder weet ze alles van moestuinieren, plantverzorging en combinaties van planten. En deelt die kennis graag met anderen.
En op deze avond heeft ze ons deelgenoot gemaakt van haar liefde voor de (moes)tuin. Prachtige foto's van haar tuin en van haar moestuin. Wat ik zelf erg mooi vond is, dat ze bepaalde delen van de tuin fotografisch volgde van het voorjaar tot de winter. Je zag het frisse blad met de bloemknoppen, de zomerpracht, tot en met de aftakeling in de winter, waarna er prachtige bessen of peulen of uitgebloeide bloemen overblijven. Schitterend. Tjitske kan uren vertellen. Alles interessant. Maar rond half tien vond ze het genoeg want ze wilde ook nog haar foto's van haar reizen naar Engelse tuinen laten zien. Wat zijn die tuinen toch bijzonder. Met de mooie borders.
Het was een heerlijke avond en wij bedanken Tjitske heel hartelijk voor alle moeite die zijn in deze avond heeft gestoken.

Hannie Lodder